Sunday, March 1, 2009

Jika Aku...

Jika aku bukan sahabat terbaik,
Janganlah kau jadikan aku parasit,
Jika aku bukan pembawa kebahagiaan,
Janganlah kau jadikan aku pembawa penderitaan,
Jika aku bukan pembawa kegembiraan,
Janganlah kau jadikan aku pembawa kesedihan,
Aku tidak mampu mengubah sejarah,
Tapi, jangan jadikan aku pengulang sejarah,
Jika aku bukan pencipta sejarah kegemilangan,
Jangan jadikan aku peruntuh sejarah ketamadunan,
Jika aku hanya menumpang kasih,
Jangan jadikan aku menumpang kasih manusia,
Aku bukannya alim,
Tapi, jangan kau jadikan aku jahil,
Aku bukan lah pemberi ilmu,
Tapi, jadikanlah penuntut ilmu,
Jika masa lalu itu jauh dengan ku,
Jangan jadikan masa depanku jauh meninggalkan aku,
Jika masa lampau ku gelap,
Jangan kau kelamkan masa depanku,
Jika aku tidak mampu bangkit,
Janganlah kau duga aku lagi,
Andai masa telah tiada untuk aku,
Jangan kau tangguhkan lagi,
Jika aku sengsara,
Jadikanlah mereka disekelilingku bahagia,
Jika aku derita,
Jadikanlah mereka gembira,
Jika aku telah tiada,
Izinkan mereka mengiringiku ke SANA,
Jika aku telah tiada,
Izinkan mereka mengiringiku dengan DOA,
Jika aku telah tiada,
Izinkan mereka mengiringiku dengan KEMAAFAN,
Walaupun aku bukan pencetus,
Jadikanlah aku pembakar semangat,
JADIKAN MEREKA PEMBINA KETAMADUNAN MODEN,
JADIKAN MEREKA PEJUANG DI ATAS JALANMU,
JADIKAN MEREKA YANG BERBAHAGIA DI DUNIA DAN AKHIRAT,
JADIKAN MEREKA PENCETUS KEAMANAN DUNIA…


~HATI NURANI~


0 Comments:

Post a Comment